با این حال، ارائه گیمهایی مانند «پوکیمون گو» در سال گذشته باعث شده بازار بازیهای موبایلی به رقیب سرسختی برای آنها تبدیل شود چرا که بازار بازیهای موبایلی در سال گذشته بیش از 23درصد رشد کرد تا بتواند 27درصد از بازار بازیها یعنی معادل 7/ 21میلیارد دلار را به خود اختصاص دهد. البته سازندگان بازیهای PC/ MMO نیز یکی از قدرتهای بازار گیمها بودند تا در کنار سازندگان بازیهای کنسول و موبایلی 27درصد بازی معادل 7/ 26میلیارد دلار را بهدست آورند. هر چند سازندگان بازیهای تبلتی هم سعی میکنند گوشه و کناری از این بازار برای خود تصاحب کنند و در یک سال گذشته سهم خود را به 10درصد افزایش دادند، اما سازندگان بازیهای HandHeld و Casual Webgames اقبال خود را در بین گیمرها از دست میدهند و همچنان شاهد کاهش سهم خود در بازار هستند.
صنعت گیم در سالهای آتی
همانطور که نتایج بررسی بازار گیمها نشان میدهد این بازار در سال گذشته بالغ بر 5/ 8درصد رشد است که تقریبا یک سوم آن ناشی از بازار بازیهای کنسول بوده و انتظار میرود این بازار در سال جاری به ارزش 5/ 106میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین پیشبینیها حاکی از آن است که صنعت گیمها با رشد سالانه 6/ 6درصد تا سال 2019 به بازاری با ارزش 6/ 118میلیارد دلار خواهد رسید. بازار گیمها در حالی رو به رشد و توسعه است که دیگر گیمری به سراغ بازیهای HandHeld و Casual Webgames نخواهد رفت. بازیهای تبلت هم در این میان اقبال بلندی ندارند و سهم آنها در بازار بهطور میانگین از 10درصد تجاوز نخواهد کرد. هرچند در حال حاضر بازیهای کنسول حرف اول را در بازار گیم میزنند با این حال، سهم آنها روند کاهشی دارد و به نظر میرسد بازیهای موبایلی برای گیمرهای محبوبتر از کنسول و حتی PC/ MMO بوده است و همین امر باعث شده 9/ 36میلیارد دلار در بازار گیمها درآمد اجرا کند که معادل 37درصد درآمد آن است. همچنین پیشبینی شده درآمدهای بازارهای موبایلی در بازار گیمها تا سال 2019 به رقم 5/ 52میلیارد دلار برسد.
البته این در حالی است که بالغ بر 34درصد بازار گیمها در تصاحب سازندگان و ناشران بازیهای موبایلی خواهد بود. همچنین بازی موبایلی در بازار چین بهعنوان بیشترین سهم از بازار جهانی رشد بسیار سریعی داشته و براساس برآوردهای صورت گرفته حجم گردش مالی آن به 10 میلیارد دلار خواهد رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2015 میتوان گفت رشدی 41 درصدی را تجربه خواهد کرد. به نظر میرسد بازیهای موبایل زنگ خطر را برای PCها به صدا درآورده و دست کم در بازار بازیهای رایانهای چین در حال تصاحب جایگاه این بازیهای کلاسیک و پرطرفدار است.
روند جهانی بازار گیم
با توجه به پیشرفت روزافزون دنیای دیجیتال، صنعت گیمها نیز همچنان شاهد رویدادها و نوآوریهای جدید است که بازار آن را متحول میکند. یکی از این تحولات، پذیرش esport(مسابقه از طریق تجهیزات الکترونیکی، به ویژه بازیهای ویدئویی) از سوی شرکتهای رسانهای است. شرکتهای رسانهای سنتی ESPORTS را بهعنوان روشی برای تعامل با نسل وای میبینند و برای بینندگانی که ورزشهای سنتی را دنبال میکنند. در حال حاضر اقتصاد ESPORTS هنوز نابالغ است و پتانسیل خوبی برای جذب سرمایهگذاری توسط بسیاری از شرکتها، به ویژه ناشران بازی دارد. با این حال، گردش مالی این پدیده در سال 2016 بالغ بر 493میلیون دلار بوده که پیشبینی میشود تا پایان سال جاری با رشد 41درصدی به 696میلیون دلار برسد. تحول دیگر مربوط به ورود واقعیت مجازی(VR) به صنعت بازی است که بازدهیهای نرمافزاری را در گیمهای PC، کنسول و موبایلی بالا برده است. در آیندهای نزدیک، درآمد حاشیهای نرمافزارهای بازی از VR که عمدتا از طریق فروش سختافزار، محتوی وجود دارد که فرمتهای تماشای زنده خواهد بود.