پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....
پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....

"یقین" بالاترین درجه ایمان/ نشانه ها و آثار یقین


یقین


ایمان به خدا، پیامبران و عالم غیب از نعمت هایی است که هیچ نعمتی در ردیف آن قرار نمی گیرد و سعادت و شقاوت ابدی انسان به آن مربوط است. ایمان که اعتقاد قلبی و التزام عملی است، دارای درجات و مراتبی است. همه افراد با ایمان در یک پایه از ایمان قرار ندارند، بلکه هر فردی در طول عمر خود قابلیت ارتقا به مراتب بالاتر یا تنزل به مراتب پایین تر را دارد. تمام روایاتی که بیانگرت فاوت ایمان، تقوا و یقین و نیز بیانگر برتری یقین بر تقوا و تقوا بر ایمان است، به درجات و مراتب ایمان اشاره دارد به این معنا که وقتی ایمان قوت پیدا کرد، تقوا حاصل می شود و از آن هم که قوی ترشد، یقین که مرتبه والای ایمان است،به دست می آید.

از روایات بر می آید که بالاترین درجه ایمان، یقین است و واصلان به مرحله یقین بسیار اندک هستند. امام رضا(ع) می فرماید: ایمان یک درجه برتر از اسلام است و تقوا یک درجه برتر از ایمان است و یقین یک درجه برتر از تقواست و خدا چیزی را کمتر از یقین، بین بندگان تقسیم نکرده است.

یقین درجه ای از ایمان است که آدمی همه امور را از خدا بداند و در عالم چیزی را مستقل در تاثیر نداند. مقصود از یقین، تنها معنای لغوی نیست، بلکه معنایی است که از استعمال در روایات گرفته شده که با معنای لغوی هم منافات ندارد؛ یقین در لغت، از مقوله علم است، ولی در بعد دینی علاوه بر علم التزام هم هست. یقین، یعنی باور و التزام قلبی و عملی به آن.

نشانه ها و آثار یقین

از نشانه های یقین، توکل و تسلیم، رضا و تفویض است. از امام باقر(ع) سوال کردند حد یقین چیست؟ که فرمود حد یقین توکل بر خدا، تسلیم اوامرخدا بودن، راضی به قضای الهی بودن و امور را به خدا سپردن است. یکی از نشانه های یقین این است که غیر از خدا از کسی و از چیزی نترسید. ستایش و ملامت دیگران، گرد آمدن در اطرافش و پراکنده شدن از اطرافش در او اثر نگذارد. همچنین از امام صادق(ع) پرسیدند حدیقین چیست؟ فرمود: اینکه همراه با خدا از چیزی هراسان نباشی.

یقین، تلاش انسان را زیاد می کند و زندگی فردی و اجتماعی را دگرگون می سازد، حال و هوای فرد عوض می شود، عبادتش، خوابش، حزن و شادیش جلوه دیگری پیدا می کند. با نیل به یقین اعمال اجتماعی و رابطه انسان با دیگران چهره ای دیگر پیدا می کند، محور حب و بغضها، دفع و جذبها خدا می شود و دوست، فامیل و...هم به مقدار پیوندشان با خدا در قلب انسان جای دارند.

قرآن کریم در سوره مجادله آیه 22 در وصف مومنان حقیقی می فرماید: هرگز قومی را که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، نمی یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی بورزند گرچه پدران، فرزندان، زنان و خویشان آنها باشند،خدا در دل چنین افرادی که به خاطرخدا از دوستی با خویشان بریده اند ایمان نوشته و به واسطه روحی از ناحیه خودش آن را ثابت می کند.

مراتب یقین

یقین هم مراتب و درجاتی دارد، با اینکه حضرت ابراهیم (ع) و سلمان فارسی هر دو اهل یقین بودند، اما در یک پایه قرار نداشتند و بین آنها فاصله زیاد بود. آن دسته از اصحاب رسول خدا هم که به درجه یقین رسیده بودند، برابر نبودند چنانکه امام صادق(ع) بعد از بیان مراتب ایمان فرمود: سلمان در مرتبه دهم از ایمان، ابوذر در مرتبه نهم و مقداد در مرتبه هشتم قرار داشتند. تردیدی نیست که ایمان این سه شخصیت بزرگ در حد یقین بود و لکن یقین آنها متفاوت بود.

بدیهی است که یقین هر انسانی در طول عمرش تشدید یا تضعیف می شود. حضرت ابراهیم (ع) به مقام یقین رسیده بود ولی از خدا درخواست کرد که خدایا به من نحوه زنده شدن مردگان را نشان ده، خدا فرمود؛ آیا ایمان نیاورده ای؟ عرض کرد؛ آری و لکن می خواهم دلم مطمئن گردد. درخواست حضرت ابراهیم (ع)، رسیدن به مرتبه بالای یقین بود. چنانکه صفوان از امام هشتم(ع)درباره سخن خداوند به حضرت ابراهیم(ع) سوال کردم که آیا در دل ابراهیم هم شک بود؟ حضرت فرمود؛ خیر، ابراهیم بر یقین بود و از خدا خواست که بر یقینش بیفزاید.

انسان اگر گناه را کنار بگذارد و در حد توان خود در راه حق حرکت کند، خداوند نیروهایی بر او می گمارد که او را تایید می کنند، ایمانش را تقویت و او را به مرحله یقین وارد سازند و پس از آن تا لحظه مرگ آن را حفظ کنند.

مراتب و درجات ایمان کدامند؟

در منابع روایی فصل مستقلی به مراتب و درجات ایمان اختصاص یافته است که در آن سخنان و روایاتی از معصومان(ع) در مورد درجات ایمان و مؤمنان گرد آوری شده است. ما در این مختصر به چند نمونه از آن احادیث اشاره می­کنیم و برای تفصیل آن شما را به متون حدیثی آدرس می­دهیم. 

امام صادق(ع) در باره‌ی درجات ایمان می­فرماید: «خداى عزّ و جلّ ایمان را هفت قسمت کرد: 1. نیکوکارى، 2. راست­گویى، 3. یقین، 4. رضا، 5. وفاء 6. علم، 7. بردبارى. سپس آن را میان مردم تقسیم فرمود، به هرکس هفت سهم داد، او کامل است و دربردارنده‌ی ایمان. به برخى از مردم فقط یک سهم داد، و به بعضى دو سهم و به دسته­اى سه سهم، تا به هفت سهم قسمت کرد، امام فرمود به کسى که یک سهم ایمان دارد به اندازه‌ی دو سهم تحمیل نکنید، و به کسى که دو سهم دارد به مقدار سه سهم که سنگین بارشان خواهید کرد، آن­گاه فرمود: همچنین تا به هفت سهم برسند (یعنى بر سه سهمى به اندازه چهار سهم تحمیل نکنید، و بر چهار سهمى به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت سهم).[1]

منظور امام(ع) در این سخن این است که استعداد و قابلیت اشخاص در پذیرش ایمان مختلف است و خدا هرکس را به اندازه‌ی استعدادش تکلیف کرده و باز خواست می­نماید، شما هم در علوم و اعمال و اخلاق دینى، از هرکس به قدر وسع و طاقت و استعداد و قابلیتش انتظار داشته باشید که تحمیل بیش از استعداد و طاقت او را سنگین بار و خسته و وامانده می­کند.[2]

البته این یک نوع از تقسیم‌بندی است و ممکن است به اعتبار دیگر، ایمان مراتب و درجات دیگر داشته باشد. این معنا را از قرآن کریم نیز می‌توان برداشت نمود، آنجا که می­فرماید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ». هر یک از آنان، درجه و مقامى در پیشگاه خدا دارند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهند، بینا است.

این آیه اشاره به این دارد­که نه تنها منافقان تن‏پرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند، به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى، و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مى‏شود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مى‏یابد.[3] مؤمنان با یکدیگر برابر نیستند. بعضى از ایشان در پاره‏اى جاها به منافقان شباهت دارند، و بعضى دیگر در بلندترین قلّه‏هاى ایمان قرار دارند و نیز منافقان را درجات متفاوت است، و نباید به یک چوب رانده شوند، بلکه هر فرد یا گروهى از ایشان باید بنا بر حساب خاص آن در معرض محاسبه قرار گیرد؛ این بدان روى است که ایمان یا نفاق بیش از آن صورت گفتارى داشته باشد تمرین عملى است، و تمرین بر حسب اعمال ایمانى یا نفاقى متفاوت مى‏شود، و خدا درجات مؤمنان و منافقان را مى‏داند و بر حسب اعمال به حساب ایشان خواهد رسید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ؛ براى آنان درجاتى در نزد خدا است، و خدا به آنچه مى‏کنند بینا است».[4]

در تقسیم دیگر؛ رسول خدا(ص) فرمود: «برترین مقام ایمان یک درجه‏اى است که هر کس بدان برسد پیروز و رستگار مى‏گردد و آن این است که آن‌چنان کارهاى مخفیانه انسان، صالح و شایسته بوده که نه باکى از آشکار گردیدن آن داشته باشد و نه از عقوبت آن- در صورت پوشیده ماندن- بترسد».[5]

 


.[1] کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 2، ص 42، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.

[2]. همان، ص 71.

[3]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏3، ص 155، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش.

[4]. مترجمان، تفسیر هدایت، ج ‏1، ص 643، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، 1377 ش.

[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 68، ص 369، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.

 

آشنایی با 10 خاصیت شگفت‌انگیز هندوانه برای سلامتی

هندوانه منبع طبیعی از بهترین آنتی‌‌اکسیدان‌ها بوده که طبیعت فراهم کرده است. آنتی ‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌ C و A که از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. با مصرف هندوانه خطر کم ‌آب شدن بدن نیز کاهش می‌‌یابد.

تابستان و هندوانه دو یار جدا نشدنی هستند. هندوانه تقریباً در همه جای دنیا پیدا می‌شود و بااینکه می‌توانیم در تمام طول سال از بازار هندوانه بخریم اما فصل هندوانه تابستان است که در این فصل بهترین کیفیت را داشته و بسیار شیرین است.

فواید هندوانه برای سلامتی

1. فواید هندوانه برای سلامتی بسیار زیاد است. مهم نیست که هندوانه را چطور برش بزنید، بهترین آنتی ‌اکسیدان‌ها در آن یافت می‌شود.

2. هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A است.

3. هندوانه قرمز خوشمزه همچنین منبع قوی از آنتی ‌اکسیدان کاروتن است که لیکوپن نامیده می‌شود. این آنتی‌ اکسیدان‌ها در بدن حرکت کرده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موادی در بدن هستند که می‌توانند آسیب زیادی به ما وارد کنند. این مواد می‌توانند کلسترول را اکسید کرده و باعث شود که به دیواره رگ‌‌های خونی چسبیده و موجب ضخیم‌تر شدن آن شود و این عمل می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. لیکوپن که رنگ قرمز زیبا را به هندوانه می‌دهد به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند.

4. جالب است بدانید که هندوانه تنها میوه‌‌ای است که نسبت به میوه‌ها و سبزی‌جات دیگر دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن است.

5. هندوانه میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی الکترولیت سدیم و پتاسیم است که آن را از طریق عرق دفع می‌کنیم.

6. هندوانه همچنین سرشار از ویتامین‌های B است که برای تولید انرژی حیاتی هستند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین B6، B1 و منیزیم است. این میوه بخاطر میزان بالای آبی که در خود دارد که تقریباً 90 درصد آن را می گیرد و ارزش کالری آن، جزء باارزش‌ترین میوه‌‌ها دسته‌ بندی می‌شود.

7. هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین بوده که آمینو اسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.

8. آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش شدت آسم کمک می‌کنند. همچنین خطر سرطان روده، آسم، بیماری قلبی، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

9. هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند.

10. هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند. دربرابر زوال ماکولا هم محافظ خوبی محسوب می‌شود.

وقتی گرمای تابستان ما را به تشنگی می‌‌اندازد، خوردن هندوانه یک راه بسیار سالم و مطمئن برای جایگزین شدن نوشابه‌های انرژی‌زاست. ازآنجا که مقدار آب زیادی دارد، آب موردنیاز بدن ما را تامین می‌کند و هیچ چیز در یک روز گرم تابستانی بهتر از خوردن یک تکه هندوانه دلچسب و آب‌دار نیست!

هندوانه

خواص دارویی آویشن شیرازی

خواص دارویی آویشن شیرازی


۱- این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب – ای و هورمون گیاهی می باشد.

۲- استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر  می باشد.

۳- مصرف دمکرده آویشن شیرازی در درمان صرع، قطع عادت ماهانه میگرن، تب و دفع انگل اثر خوبی دارد.

۴- آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، مدر، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت ونیروی جنسی ر افزایش می دهد.

۵- این خوراکی حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دمکر ده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه سرفه، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، شبکوری ، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس وبرفک دهان می باشند مفید است.

۶-عرق آویشن شیرازی برای درمان جوشهای جلدی اثر مثبت دارد.

۷- توصیه شده است که برای درمان بیماریهای ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

۸- دم کرده آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمنا" بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند.

۹- از آویشن شیراز ی در درمان بیماریهائی مانند: گریپ های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می گردد.

۱۰- از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی در تقویت پیاز مو استفاده می شود، از دمکرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به جای چای استفاده می گردد.

۱۱- از این خوراکی در تهیه غرغره ها(برای درمان گلو درد چرکی) و حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

*** توجه:

الف: برای مصرف درمانی از این نوع خوراکی معمولا سرشاخه های آویشن را در اوایل دوره گل دهی (اردیبهشت و خرداد) جمع آوری کرده سپس آن ها را خشک نموده واز آن استفاده می کنند. علاوه بر مصارف درمانی در تهیه ادویه ها ، سس ها ، کنسرو ماهی و غذاهای گوشتی استفاده می نمایند.

ب: در تاریخچه آویشن آمده که از عطر آویشن در مراسم مذهبی استفاده می شده است و موسی پیامبر دین یهود نیز به این عطر خیلی علاقه داشت و همیشه آن را باخود به همراه می برد، همچنین پزشکان یونانی نیز از آویشن در درمان بیماریهای عفونی (عفونت کبد) منژیت و اختلالهای مغزی به کار می بردند.

مضرات آویشن شیرازی:

۱-زنان حامله مجاز به مصرف این خوراکی نمی باشند.، زیرا موجب خروج جنین می شود و در برخی افراد موجب  ضعف نیروی جنسی و کم اشتهائی می گردد.

۲- اشخاص مبتلا به آلبومینوری مجاز به استفاده درمانی از این نوع خوراکی نیستند.






سیره امام رضا در بزرگداشت گفتمان مهدویت

مژده به ظهور و قیام منجی ادیان، امام مهدی(عج) از همان سالهای آغازین ظهور اسلام آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله) در هر فرصت و مناسبتی که پیش می آمد مردم را به ظهور عدالت گستر موعود در آخرالزمان بشارت می دادند تا آنجا که امروز ما با صدها روایت که از طریق شیعه و اهل سنت از پیامبر گرامی، نقل شده مواجهه ایم. (درکتاب معجم أحادیث الإمام المهدی علیه السلام، ۵۶۰ حدیث از طریق شیعه و اهل سنت از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله) در موضوع مهدویت، نقل شده است، که البته این رقم بدون احتساب احادیث مشابه است). این سیر و خط، پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و اله) در میان اهل بیت طاهرین او (علیه السلام) استمرار یافت و هر یک از ایشان نیز در عصر خود تلاش کردند که باور مهدوی و فرهنگ انتظار را در میان امت اسلامی زنده و پویا نگهدارند. حرکت رو به گسترش معارف مهدوی در زمان امام باقر و امام صادق (علیهاالسلام) به اوج خود رسید. پس از این دو امام، امامی که بیش از همه بر مواریث شیعی در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه های گرانبهایی برای امت اسلام به یادگار گذاشت امام رضا (علیه السلام) است. در روایتی از اباصلت هروی نقل شده است: از امام رضا علیه السلام درباره علامت قائم پرسیدم؛ فرمود:......  ادامه مطلب ...

حضرت مهدى(عج) از کجا ظهور مى‌کنند+پاسخ امام صادق(ع)

مفضّل از حضرت صادق(ع) پرسید: اى آقاى من! حضرت مهدى(عج) از کجا و چگونه ظهور مى‌کند؟ حضرت فرمودند: اى مفضل! او به تنهایى ظهور مى‌کند و به تنهایى کنار کعبه مى‌آید و به تنهایى شب را در آنجا مى‌گذراند.

راههای ارتباط ما با امام زمان (عج) چیست ؟

در عصر هر امامی ، پیروان آن حضرت باید با ایشان ارتباط داشته باشند. یکی از وظایف پیروان این است که ارتباط خودشان را با امام زمان شان حفظ کنند. این اختصاص به عصر غیبت امام زمان (عج) ندارد. در عصر یازده امام ، مردم با اهل بیت ارتباط هایی داشتند. در عصر غیبت هم باید این ارتباط باشد .چه امام حاضر باشد چه غایب، شیعه باید در ارتباط با امامش باشد. آنچه از یازده امام برای ما باقی مانده است بخاطر ارتباطات مردم با ائمه است . هر کس که امامت حضرت را پذیرفته است باید ارتباط را داشته باشد.

ابوعزرائیل : پس از داعش، سراغ آل سعود می‌رویم

فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق گفت: به آل‌سعود توصیه می‌کنم که با تمام توان از داعش و تروریست‌های تکفیری حمایت کنند چون پس از زمین‌گیر کردن آن‌ها، به یمن می‌آییم و طومار حکومت سعودی را درهم‌ می‌پیچیم.

haji
ایوب فالح الربیعی که بانام جهادی «ابوعزرائیل» مشهور بوده و از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق ـ”حَشدُ الشَّعبی”ـ است، در گفتگو با صبح توس، ضمن ابراز خشنودی از سفر به ایران، ایرانیان را «خونگرم»، «دوست‌داشتنی» و «عزیز» توصیف کرده و اظهار داشت: واقعیت این است که وقتی عراقی‌ها از مرز مشترک دو کشور عبور کرده و وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، به‌هیچ‌وجه تغییری در حالت برخوردها و رفتارهای اجتماعی احساس نمی‌کنند. ملت بزرگ و عزیز ایران آن‌قدر خونگرم و مهمان‌نواز است که اجازه نمی‌دهد میهمانان خارجی، احساس غربت کنند و این افتخار بزرگی است که ملت عراق در کنار چنین ملت ‌دوست‌داشتنی و عزتمندی زندگی می‌کنند.
وی افزود: استعمار انگلیس قرن‌هاست که میان ملت‌های ایران و عراق تفرقه و نزاع را حاکم کرده و دشمنان ما یقین داشتند که با برپایی جنگ هشت‌ساله میان دو کشور، توانسته‌اند برای همیشه آتش غضب و کینه عراقی‌ها را در دل ایرانی‌ها شعله‌ور کنند و بذر نفرت از ایرانیان را در جان ملت عراق بکارند اما هوشیاری ذاتی ملت ایران تمام نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرد و اکنون ایرانیان در جبهه‌های مبارزه با تروریسم منطقه‌ای دوشادوش عراقی‌ها می‌جنگند و ملت عراق هم هرسال در مراسم اربعین امام حسین (ع)، میهمانان ایرانی خود را در آغوش می‌کشند. دشمن میلیاردها میلیارد خرج کرد تا این دو کشور را به جان هم بیندازد اما همه‌چیز نتیجه عکس داد، اسلام برادری‌های فراموش‌شده را زنده کرد و به‌واقع چه کسی امروز می‌تواند ایرانی‌ها و عراقی‌ها را نسبت به هم بدبین کند؟
خداوندا، مارا از فاطمیون حفظ بفرما!
ابوعزرائیل ضمن اشاره به گوشه‌هایی از صلابت نام سپاه قدس در عراق خاطرنشان کرد: شب عملیات آزادسازی محور شرقی الرمادی در حال شنود مخابرات تروریست‌ها بودیم. شاید برای ایرانی‌ها جالب باشد که بدانند تکفیری‌ها شب عملیات، در قنوت نماز از خداوند می‌خواستند که لشکر فاطمیون به محل درگیری فردایشان نرسد! آن‌ها صراحتاً به زبان می‌آوردند که “خداوندا، مارا از فاطمیون ـ به قول آن‌ها روافض فاطمی ـ حفظ بفرما” و به نظر من، این وحشت قلبی آن‌ها از سپاه قدس، به خاطر دلاوری‌های سرور و عزیز ملت عراق، ژنرال سلیمانی و هم‌چنین برادران ایرانی و افغانی لشکر فاطمیون است.
افتخار می‌کنم که در کنار لشکر بزرگ فاطمیون می‌جنگم
وی عظمت و اقتدار لشکر فاطمیون را مرهون خون شهدای مظلوم فاطمی دانست و اظهار داشت: تا همین چند سال قبل، زمانی که یکی از رزمندگان به شهادت می‌رسید و جیب‌های پیکر مطهرش را جستجو می‌کردیم، تازه متوجه می‌شدیم که شهید، ملیتی غیر عراقی دارد و ایرانی یا افغانی است و نه‌فقط فرماندهان محورها، بلکه خود رزمندگان هم به دیگران نمی‌گفتند از کشور دیگری به خطوط مقدم جهاد علیه داعش در عراق آمده‌اند. مظلومیت این شهدا ـ که تعدادشان کم هم نبود ـ قلب‌های ما را می‌آزرد و غربت آن‌ها بغضی فروخورده در گلوی ما بود. گاهی اوقات که به ایران می‌آمدم، به زیارت مزار این برادران شهیدم می‌رفتم و از مخفی ماندن رشادت‌ها و داستان قهرمانانه شهادت آن‌ها بسیار اشک می‌ریختم ولی اکنون‌که رازها آشکارشده و عزت و جلال شهدای مدافع حرم برای همگان واضح و مبرهن است، افتخار می‌کنم که در کنار لشکر بزرگ فاطمیون و سپاه باصلابت قدس در حال مبارزه با تکفیری‌ها و حامیان این حرامیان هستم.
پس از داعش، سراغ آل سعود می‌رویم
ابوعزرائیل در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه “چه موضعی در قبال آل سعود دارید؟”، تصریح کرد: به آل سعود توصیه می‌کنم که با تمام توان از داعش و تروریست‌های تکفیری حمایت کنند! چون پس از زمین‌گیر کردن ارهابی ها در عراق و سوریه، به یمن می‌آییم و به کمک برادران «انصار الله» خود، طومار حکومت سعودی را درهم‌پیچیده و حرمین شریفین را همچون حرم خواهر مکرّم حضرت سیدالشهدا (ع) آزاد می‌کنیم. پس به سود آن‌هاست که همه پول‌های کثیف خود را به کار بگیرند، چون پس از سقوط داعش، دیگر هیچ حائلی میان ما و آن‌ها قرار نخواهد داشت و هیچ‌چیز مانع ما نخواهد شد.
آرزو دارم پشت سر «سید قائد» نماز بخوانم
این رزمنده مدافع حرم در انتهای سخنان خود در اظهارنظری جالب‌توجه گفت: خدا را شکر می‌کنم که ظاهرم برای دشمنان خدا و اهل‌بیت (ع) هراس آفرین است و سعی می‌کنم تا هرچه بیشتر در برابر دوستان اهل‌بیت، هم‌وطنانم و برادران و خواهران ایرانی و افغانی خود تواضع و فروتنی داشته باشم. آرزو می‌کنم که خداوند متعال مرا در این راه ثابت‌قدم قرار دهد و هم‌چنین رؤیای دیرینه‌ام یعنی اقامه نماز پشت سر «سیدقائد» را برآورده سازد تا پیش از شهادت ـ ان شاء الله ـ، به‌افتخار اقتدا به رهبر مسلمانان جهان نائل آیم.
ابوعزرائیل سوار یک ماشین
عکس/ ابوعزرائیل سوار بر غنیمت داعشی

فرمانده رزمندگان «نُجَباء» در حلب: هرجا جمهوری اسلامی لازم بداند، می رویم

فرمانده رزمندگان «نُجَباء» در حلب: هرجا جمهوری اسلامی لازم بداند، می رویم

شیخ مختار در جمع رزمندگان مقاومت در حلب سوریه اظهار داشت: مقاومت اسلامی نُجَباء مقید به ولایت فقیه است و هرجا که ایران لازم بداند، حضور خواهد داشت.

به گزارش ـ مدافعون ـ فرمانده نیروهای مقاومت اسلامی نُجَباء در حلب سوریه طی سخنانی بر آمادگی رزمندگانش برای مواجهه با چالش های آینده جهان اسلام در هر زمان و مکان تاکید کرد.

«شیخ مختار» با بیان اینکه "الگوی النجباء در جهاد، امام حسین (ع) است و این تشکل مقاومتی از واقعه کربلا الهام می گیرد"؛ خاطرنشان ساخت: ما بر خود واجب می دانیم که در صورت نیاز به یاری مظلومان جهان بشتابیم.

وی افزود: سراسر این کره خاکی صحنه مبارزه حق علیه باطل است و رزمندگان مقاومت برای مقابله با نقشه های شوم دشمنان علیه اسلام و مسلمین لباس رزم بر تن کرده اند.

فرمانده نیروهای مقاومت اسلامی النجباء در حلب سوریه با اشاره به هدف جبهه مقاومت برای آزادی قدس شریف از چنگال رژیم صهیونیستی گفت: آل سعود در راستای معاهده با انگلیس، تمام توان خود را برای حمایت از صهیونیست ها برای اشغال فلسطین به کار گرفته است.

شیخ مختار همچنین با تاکید بر "تقید مقاومت اسلامی نُجَباء به ولایت فقیه" تصریح کرد: هر کجا جمهوری اسلامی لازم بداند حضور پیدا خواهیم کرد.

وی در پایان اظهار داشت: رزمندگان مقاومت تا کنون توانسته اند نقشه صهیونیست ها برای خروج از انزوا و ارتباط با ترکیه از طریق کشور سوریه را نقشه بر آب کنند.

هلاکت فرمانده ارشد گروه تروریستی "فیلق الشام" در سوریه

یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی "فیلق الشام" در استان حلب سوریه به هلاکت رسید.

به گزارش ـ مدافعون ـ خبر هلاکت یکی دیگر از فرماندهان گروه های تروریستی در سوریه اعلام شد.

"زهیر حربا" ملقب به "ابوطارق" از فرماندهان ارشد گروه تروریستی فیلق الشام در نبرد با نیروهای ارتش سوریه در منطقه "الملاح" در حومه شمالی شهر حلب به هلاکت رسید.

این تروریست برجسته پیش از شروع ناآرامی ها با درجه سرگردی در ارتش سوریه خدمت می کرد، اما پس از شروع درگیری ها در سوریه به گروه های مسلح پیوست و طی سال های اخیر اقدامات تروریستی زیادی را در سوریه انجام داد.

طی روزهای اخیر نزدیک به صد تن از عناصر گروه های تروریستی جبهه النصره، کتائب نورالدین زنکی، فیلق الشام و ... در نبردهای منطقه الملاح به دست نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت به هلاکت رسیدند.

«فیلق الشام» یکی از گروه های تروریستی فعال در شمال سوریه به خصوص استان حلب است که هزاران تروریست در صفوف این گروه می جنگند.



منبع modafeon.blog.ir

خواجه نصیر و تحول در علم کلام

 خواجه نصیر و تحول در علم کلام

خواجه نصیر با نگارش تجرید الاعتقاد علم کلام را متحول کرده و رنگی فلسفی به آن داد. این تحول با تلاش ملاصدار و پیروان حکمت متعالیه به کمال رسید تا علم کلام بر مبنای فلسفه ی اسلامی برهانی شود.

به گزارش فرهنگ نیوز، خواجه نصیر الدین طوسی یکی از بزرگترین متفکران و دانشمندان جهان اسلام و از افتخارات تشیع در قرن هفتم هجری است. او متکلمی بزرگ و نو اندیش، فیلسوفی توانا، ریاضیدانی مبتکر، منجمی صاحب نظر، سیاست مداری عدالت محور و متخلق به اخلاق اسلامی بود. کتاب وی در علم کلام با عنوان «تجرید الاعتقاد» مهمترین کتاب کلامی شیعه محسوب می گردد که شرح های بسیاری از شیعه و اهل سنت بر آن نوشته شده است. بیش از صد شرح بر این کتاب مهم کلامی نوشته شده که مهمترین آنها در شیعه، شرح تجرید الاعتقاد علامه حلی  و در اهل سنت شرح قوشچی است......  ادامه مطلب ...

آمریکا در انجام تعهدات خود تاکنون دبه کرده/مشکل دشمنان انقلابی‌گری امام(ره) است

مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی

سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دقایقی پیش در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شد.

قبل از سخنرانی رهبر معظم انقلاب حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان مقدس امام راحل در سخنرانی کوتاهی به ذکر فضائل امام راحل پرداخت و پس از وی یکی از مداحان اهل بیت در رسای پیر جماران به سوگواری پرداخت.

مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این مراسم بدین شرح است:

ـ یکی از عناوینی که درباره امام کمتر به کار رفته است عبارت است از یک عنوان جامع که «مومنِ متعبدِ انقلابی» است.

ـ مشکل دشمنان امام(ره) انقلابی‌گری ایشان است. فشارهایی که وارد می کنند به خاطر انقلابی‌گری است چون از انقلابی‌گری واهمه دارند. علت چیست که با انقلابی‌گری مخالفند چون کشور یکپارچه در اختیار آنها بود و علاوه بر آن الهام‌بخش دیگر کشورها هم شد.

ـ همه هدف‌های امام(ره) خلاصه می شود در حاکمیت دین خدا؛حاکمیت دین خدا به معنی ریشه کنی جهل است.هر جا انقلابی حرکت کردیم پیروز شدیم، هرجا غفلت کردیم عقب ماندیم. اگر راه را عوض کنید اسلام و انقلاب سیلی خواهد خورد/انقلاب سرمایه ممتاز و منحصر به فرد کشور ماست.

ـ امروز ملت ایرانی می‌تواند بدون اینکه هزینه زیادی متحمل بشود سرمایه زیادی را بدست آورد. اوضاع برای ملت ایران روشن‌تر و زمینه و راه هموارتر است

ـ این اشتباه است که فکر کنیم انقلابی فقط آن کسانی هستند که در دوران امام یا مبارزات بودند،اگر این را معنای انقلابی بگیریم، انقلاب مال همین پیر و پاتال ها خواهد بود. جوانان انقلابی‌اند و می توانند انقلابی باشند، خیلی از این جوانانی که امام را حتی ندیده‌اند.

ـ این هم خطاست که بگوییم انقلابی یعنی طرف افراطی است، انقلابی‌گری به معنای افراطی‌گری نیست، این حرف دشمنان اسلام است و نباید در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند. این هم خطاست که از همه انقلابی‌ها یک نوع درجه انقلابی‌گری انتظار داشته باشیم.

ـ من ۵ شاخص را برای انقلابی‌گری ذکر می کنم: ۱-پایبندی به مبانی و ارزش های انقلاب. ۲-هدف گیری آرمان های انقلاب و همت گماشتن برای رسیدن به آن ۳-پایبندی به استقلال کشور  ۴- حساسیت به کار و نقشه دشمن و عدم تبعیت از نقشه دشمن، این عدم تبعیت را قرآن”جهاد کبیر”نام نهاده است. شاخص پنجم تقوای دینی و سیاسی است. این شاخص‌ها قطعا اگر در کسی باشد انقلابی است.

ـ اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است که دو شاخه دارد اسلام متحجر و سکولار. حمایت از محرومان و مظلومان در هر نقطه از عالم از ارزش های انقلاب است. اگر پایبندی به مسیر وجود داشت حرکت مستمر خواهد بود،نکته مقابل این عمل گرایی است، هر روز به یک سمت حرکت می کند

ـ این نیست که دشمن همیشه با تهدید حرف بزند بلکه گاهی نامه می نویسند و تملق می کند؛ اگر جمهوری اسلامی خام بشود یعنی نقشه آنها را کامل کرده است. هضم شدن در اقتصاد جهانی خسارت است/استقلال اقتصادی تنها با اقتصاد مقاومتی بدست می آید.

ـ اینکه معتقد باشیم که اقتصاد مقاومتی فراهم کردن سرمایه گذاری خارجی هاست این اشتباه است. بعضی می گویند دشمن نداریم،اینکه وجود دشمن را توهم توطئه می دانند به نظر ما این خودش توطئه است چون می خواهند حساسیت به دشمن را از بین ببرند.

ـ آمریکا ۲۸ مرداد را راه انداخت، آمریکا درجنگ۸ساله حداکثر کمک را به دشمن ما کرد، آمریکا هواپیمای مسافربری ما را زد، سکوی نفتی مارامنفجر کرد، تحریم کرد،اینها دشمنی نیست/هر فرد و جریانی که به خاطر اسلام کار می کند اگر به امریکا اعتماد کرد سیلی خواهند خورد.

ـ ما دشمنان ریز و درشت زیادی داریم ولی عمده اش آمریکا و همین انگلیس خبیث هستند. انگلیسی که دستگاه تبلیغاتی اش ضد امام پاک ما سند رو می کند آنهم از اسناد آمریکایی، کسانی که از زدن هواپیمای مسافربری ابایی ندارند از جعل سند می گذرند.

ـ در همین مذاکراتی که با ۵+۱ داشتیم درسی بود که اشتباه است فکر کنیم اگر ما تنازل نکنیم آمریکا تنازل نخواهد کرد. جمهوری اسلامی تعهدهای خود را انجام داده ولی طرف مقابل دبه می‌کند این یک تجربه است، خیلی هم قبل از این تجربه را می دانستند.

ـ دولت و ملت باید همه در کنار هم باشند. کدورت نباید بوجود بیاید.دولت باید با ملت همراه باشد. این با انتقاد منافاتی ندارد. قوای سه گانه هم باید متحد باشند. قوا باید در مسائل اساسی کشور زیر یک چتر قرار گیرند. نگذارید احساسات شخصی و جناحی بر منطق غلبه کند.

ـ نگذارید خطوط فاصل با دشمن کمرنگ بشود. بعضی از این جریان های کشور خطوط خود را با دشمن مشخص نکردند. به وعده خدا اعتماد و اطمینان داشته باشید، ملت ایران اطمینان داشته باشید که به کوری دشمن شما پیروزید.

طریقت بندگی در کلام امام حسن مجتبی(ع)

به گزارش مشرق، عبودیت مهم‌ترین هدف آفرینش انسان است. خداوند انسان را آفرید تا از طریق عبادت، او را در مقام خلافت قرار دهد. اما اینکه چگونه بندگی و عبادت کنیم تا این هدف برآورده شود، مسئله‌ای است که در آموزه‌های دینی تبیین شده است. پیامبران و امامان(ع) به عنوان رسولان الهی بر آن هستند تا این راه را به خوبی تشریح کنند و هرگونه شک و تردید و شبهه‌ای را بزدایند. بنابراین مراجعه به آموزه‌های آنان برای شناخت بهترین و کامل‌ترین طریقت بندگی ضروری است. 

نویسنده در مطلب زیر به سراغ آموزه‌های کلامی امام حسن مجتبی(ع) سرور جوانان بهشت رفته تا طریقت بندگی را از زبان ایشان واکاوی کند.....  ادامه مطلب ...

امروز بیشتر میتوانیم به معجزیّت قرآن پی‌ببریم

هرچه که لفظ قرآن زیبا است، هزار برابر -حالا من هزار را به عنوان یک حرف رائج عرض میکنم؛ شاید هزاران برابر، ما که قادر به اندازه‌گیری نیستیم- معنای قرآن و معارف قرآن زیباتر است. چه کسی آن را میفهمد؟ آن کسی که تدبّر کند، درِ دل را باز کند، این حقایق را به دل راه بدهد. در هر عصری، در هر زمانی، اگر انسانی که با مسائل زندگی سروکار دارد و مسائل زندگی برایش مهم است، با قرآن این‌جور ارتباط نزدیک داشته باشد، معجزه‌ی قرآن را درمی‌یابد؛ بعضی کمتر بعضی بیشتر؛ در بعضی زمانها کمتر در بعضی زمانها بیشتر.

به نظر من معجزه‌ی معارف قرآنی را اگر ما اهل دل باشیم «لِمَن کان لَهُ قَلبٌ اَو اَلقی السَّمعَ وَ هُوَ شَهید»؛(۱) اگر اهل دل باشیم، اگر گوش جان را در اختیار قرآن بگذاریم، ما امروز بیشتر میتوانیم به معجزیّت قرآن پی‌ببریم از آنهایی که هزار سال قبل بودند. در این دنیای پیچیده، در این دنیای طوفانی، در این دنیای سرشار از معضلات -این قدرتها، این پیشرفت علمی- اینجا است که قرآن وقتی وارد میدان میشود، وقتی حرف میزند «اِنَّ هذَا القُرءانَ یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَمُ»، آدم این را حس میکند که واقعاً «یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَمُ وَ یُبَشِّرُ المُؤمِنینَ».(۲)

۱۳۹۵/۰۳/۱۸

روایتی از توجه آیت‌الله خامنه‌ای به سلامت کودکان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارم تیرماه ۱۳۶۷، زمانی که رئیس‌جمهور ایران بودند، به درخواست دکتر سید علیرضا مرندی -وزیر پیشین بهداشت و درمان- در مراسم افتتاح طرح «بسیج سلامت کودکان» شرکت کردند و پس از سخنرانی در آن مراسم، با خوراندن قطره‌ی فلج اطفال به چند کودک، فاز عملیاتی این طرح را افتتاح کردند. ایشان در آن سخنرانی، از کودک به عنوان یک ذخیره‌ی ارزشمند و بی‌بدیل برای آینده‌ی جامعه یاد می‌کنند که خانواده‌ها و مسئولان و مدیران جامعه باید نسبت به سلامت جسمی و روحی آن اهتمام ویژه داشته باشند. دکتر مرندی خاطرات خویش از این رویداد را در قالب عکس‌نوشت روایت می‌کند و در ادامه به ماجرای فرمان رهبر انقلاب به فرماندهان نیروی مقاومت بسیج در سال ۱۳۷۳ برای اجرای طرح «بسیج واکسیناسیون فلج اطفال» می‌پردازد.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22995/B/13920404_0122995.jpg
در تیر ماه سال ۱۳۶۷ از آیت‌الله خامنه‌ای که آن موقع رئیس‌جمهور بودند، تقاضا کردم طرح «بسیج سلامت کودکان» را ایشان افتتاح کنند. هدف از اجرای این طرح یک‌هفته‌ای، رشد و ارتقاء شش شاخص در حوزه‌ی سلامت کودکان بود.

مراسم افتتاحیه در بیمارستان فیروزگر تهران بود. آیت‌الله خامنه‌ای آمدند و من گزارشی از روند کارها ارائه دادم. ایشان هم در آن جلسه سخنرانی کردند و پس از اتمام سخنرانی‌، خواهش کردیم که برای افتتاح عملی این طرح، به چند کودک قطره‌ی فلج اطفال بخورانند و این‌گونه فاز عملیاتی طرح بسیج سلامت کودکان را رسماً افتتاح کردند.

در سال ۱۳۷۲ که بنده دوباره وزیر بهداشت شدم، تصمیم گرفتم طرح ریشه‌کنی فلج اطفال را اجرا کنم. مقدمات کار شروع شد تا سال ۷۳ که برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفت و نهایتاً قرار شد طرح «بسیج واکسیناسیون فلج اطفال» را اجرایی کنیم. با رهبر معظم انقلاب مکاتبه کردم و از ایشان خواستم که نیروهای بسیجی در این طرح به ما کمک کنند. ایشان هم به مسئولان ذیربط در نیروی مقاومت بسیج نامه نوشتند و توضیح دادند که این کار بسیار خوب است. همچنین به آن‌ها نوشتند که با وزارت بهداشت در این باره همکاری کنند.

البته در اجرای این طرح بزرگ، نهادهای دیگری مانند شهرداری‌ها هم به ما کمک کردند. در نتیجه این طرح با مشارکت ۶۰۰ هزار بسیجی انجام گرفت. نیروهای اجرایی از بسیج یا وزارت بهداشت به درب تک‌تک منازل مردم مراجعه کردند و به هر کودک زیر پنج سال، واکسن فلج اطفال خوراندند. به این ترتیب، بیش از ۹ میلیون کودک در ظرف کمتر از ۱۲ ساعت در اقصی‌نقاط کشور واکسن فلج اطفال را دریافت کردند. طی آن برنامه‌ی ۱۲ساعته مقدمه‌ی ریشه‌کنی فلج اطفال فراهم شد تا این‌که تدریجاً به طور کلی این بیماری در کشور ما ریشه‌کن گردید.

این کار بزرگ در حوزه‌ی سلامت با دستورها و تشویق‌های رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و ایشان هم به واسطه‌ی این کار به ما خیلی اظهار لطف کردند. در ضمن فرمانده وقت بسیج هم از انجام یک فعالیت غیر نظامی توسط بسیج پس از پایان جنگ بسیار اظهار خرسندی می‌کرد.

پدیده زشت دریافتهای نامشروع، نتیجه ترویج تجمل و اشرافی‌گری


اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی


مردم مسلمان و خداجوی ایران، امروز به شکرانه یک ماه روزه‌داری و بندگی و عبادت خداوند متعال، نماز عید سعید فطر را با شکوه فراوان، در سراسر کشور برگزار کردند. اوج این حضور و شکرگزاری، در مصلای امام خمینی تهران بود که نماز عید سعید فطر به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه شد.

رهبر انقلاب اسلامی در خطبه اول نماز، ضمن تبریک عید سعید فطر به ملت ایران و امت بزرگ اسلامی، ماه رمضان امسال در کشور را پر از معنویت، توجه، توسل، خشوع و تضرع خواندند و گفتند: ما مسئولان باید به دلهای نورانی این مردم مؤمن غبطه بخوریم و البته خدا را شکرگزار باشیم اما از طرف دیگر باید بدانیم که در قبال مردم مؤمن کشور چه مسئولیت سنگینی داریم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، روزه‌داری مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان در بلندترین و گرم‌ترین روزهای سال را از جلوه‌های زیبای ماه مبارک رمضان امسال برشمردند و افزودند: البته دستهای خبیثی سعی کردند نوجوانان را به روزه‌خواری بکشانند که به لطف الهی موفق نشدند و در آینده نیز موفق نخواهند شد.
ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع باید مردم و مسئولان کشور را بار دیگر متوجه کند که دشمنان خبیث ایران اسلامی برای دور کردن نسل بالنده کشور از دین چه برنامه‌هایی دارند اما برنامه‌ریزی امسال بدخواهان، با هوشیاری مردم به شکست انجامید.
رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری راهپیمایی عظیم روز قدس در هوای بسیار گرم به‌خصوص در استانهای جنوبی کشور را جلوه زیبای دیگر و یکی از کارهای بزرگ و مجاهدت مردم در ماه مبارک رمضان دانستند و گفتند: مردم با این حضور گسترده و بلند کردن فریاد خود در قبال مسئله مهم فلسطین، در واقع اعلام کردند که اگر برخی دولتهای اسلامی به آرمان فلسطین خیانت و یا برخی دولتها کوتاهی می کنند و یا برخی ملتها از این موضوع بی خبر هستند، اما ملت ایران حاضر است در مقابل همه دشمنان بایستد و مسئله فلسطین را زنده کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، ماه رمضان امسال را نمایشگاه بزرگی از جلوه ها و نشانه های معنویت مردم خواندند و با اشاره به برگزاری جلسات با شکوه قرآنی در حرم های مطهر که به بهترین وجه در رسانه ملی منعکس شد، افزودند: یکی دیگر از این جلوه ها، پدیده‌ی رو به گسترش افطاری های مردمی در شهرهای مختلف و به‌ویژه در مناطق مختلف تهران بود که این معنویت و روحیه خدمتگزاری به مردم، انصافاً هر فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ایشان، پدیده حسنه افطاری‌های مردمی را در مقابل افطاری‌های مسرفانه و مترفانه دانستند و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی دستگاهها اقدام به پدیده زشت افطاری‌های پر هزینه در هتلها برای افراد غیر مستحق کردند که باید گفت افطاری‌های ساده و مردمی به افراد مستحق و رهگذران در مقابل این موضوع قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، «توزیع افطاری درِ خانه نیازمندان به‌وسیله جوانانی که نام خود را "کوچه‌گردانان عاشق" گذاشته‌اند»، «برگزاری جلسات پر شکوه دعا و مناجات در مساجد، حسینیه‌ها و مزار شهدا به‌ویژه در شبهای احیا»، «سنت رو به رشد و مبارک اعتکاف در دهه آخر رمضان» و «اقدام برخی پزشکان در معاینه رایگان بیماران در ماه رمضان» را جلوه‌های زیبای دیگری از ماه رمضان دانستند و تأکید کردند: این‌چنین رمضانی قطعاً موجب جلب رحمت الهی خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز، با اشاره به انفجارهای تروریستی در روزهای اخیر در عراق، ترکیه، بنگلادش و برخی کشورهای دیگر، گفتند: متأسفانه امسال عید فطر مسلمانان در برخی کشورها به‌دست تروریستهایی که می‌خواهند «اسلام جعلی و بدلی» را دستور اربابان خود جایگزین «اسلام واقعی» کنند تبدیل به عزا شد، و این جنایات، نتیجه پرورش دادن تروریستها به‌وسیله دستگاههای امنیتی امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است.
ایشان با تأکید بر اینکه جرم کشتار انسانهای بی‌گناه در منطقه متوجه حامیان تروریستهای تکفیری است که البته خود آنها نیز به‌تدریج در حال آسیب دیدن از تروریزم هستند اما این گناه و جرم آنها فراموش نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، برافروخته بودن شعله‌های جنگ و ناامنی در کشورهای منطقه از جمله سوریه، لیبی و یمن را مایه تأسف خواندند و افزودند: مردم یمن اکنون یکسال و سه ماه است که در زیر بمبارانها قرار دارند اما باید به این مردم و رهبری حکیمانه آنان آفرین گفت که در چنین شرایطی و در هوای گرم، راهپیمایی روز جهانی قدس را با عظمت برگزار کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه هدف اصلی قدرتهای استکباری از به‌راه انداختن جنگ و ناامنی و تروریسم در منطقه، به فراموشی سپرده شدن مسئله فلسطین است، گفتند: مبارزه برای آزادی فلسطین یک مبارزه اسلامی و همگانی است که ادامه این حرکت، وظیفه همه مسلمانان است و قرار دادن موضوع فلسطین در چارچوب یک موضوع داخلی و عربی صِرف، کاری غلط است.
ایشان در بخش پایانی خطبه دوم نماز عید فطر، به موضوع حقوق ها و برداشت های غیرمنصفانه و ظالمانه اشاره کردند و با تأکید بر اینکه چنین برداشت های نامشروعی از بیت المال، گناه و خیانت به آرمانهای انقلاب اسلامی است، افزودند: در این موضوع، در گذشته، قطعاً کوتاهی ها و غفلتهایی شده است که باید جبران شود اما مسئولان باید موضوع حقوق های نامشروع را به طور جدی پیگیری کنند و اینگونه نباشد که سر و صدایی به پا و بعد هم قضیه به فراموشی سپرده شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تمجید از مواضع رئیس جمهور و رؤسای قوای مقننه و قضاییه مبنی بر برخورد و پیگیری قاطعانه با این پدیده زشت، خاطرنشان کردند: در این موضوع، باید دریافت های نامشروع باز گردانده شود و افرادی که مرتکب بی قانونی شده اند، مجازات و افرادی هم که از قانون سوءاستفاده کرده اند، برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیتها را ندارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دشمنان نظام اسلامی تلاش دارند تا از این موضوع، مستمسکی بر ضد نظام ایجاد کنند، گفتند: افرادی که دریافتهای نامشروع داشته‌اند در مقایسه با مدیران پاک‌دست نظام، اندک هستند اما همین اندک نیز، مضرّ و عیب است و باید برطرف شود.
ایشان یکی از علل وقوع پدیده زشت حقوقهای نامشروع را آسیبهای ناشی از «مستی اشرافی‌گری» دانستند و تأکید کردند: هنگامی که در جامعه، «اشرافی‌گری، اسراف و تجمل»، ترویج می‌شود، نتیجه آن بروز پدیده‌های زشتی همچون دریافتهای نامشروع است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر لزوم برخورد جدی با این موضوع خاطرنشان کردند: مسئله عزل و برکناری و بازگرداندن اموال به بیت‌المال باید در دستور کار مسئولان باشد، زیرا افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس است و اگر پیگیری لازم نشود، از اعتماد مردم به نظام اسلامی کاسته خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، کاهش اعتماد مردم به نظام را فاجعه خواندند و تأکید کردند: مسئولان باید با پیگیری و اقدامات قاطعانه، اعتماد مردم را حفظ کنند.









چند شعر کوتاه از شاعران مشهور ایران

شعر, اشعار عاشقانه, اشعار زیبا

بر ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار
فکری به حال خویش کن این روزگار نیست!
عماد خراسانی

حسین پناهی, سهراب سپهری, شعرهای کوتاه

جوونی هم بهاری بود و بگذشت
به ما یک اعتباری بود و بگذشت
میون ما و تو یک الفتی بود
که آن هم نوبهاری بود و بگذشت
باباطاهر

حسین پناهی, سهراب سپهری, شعرهای کوتاه

روی بنمایی و دل از من شوریده ربایی
تو چه شوخی که دل از مردم بی‌دیده ربایی
تو که خود فاش توانی دل یک شهر ربودن
دل شوریده روا نیست که دزدیده ربایی
شوریده شیرازی

حسین پناهی, سهراب سپهری, شعرهای کوتاه

چه می‌شد آه ای موسای من، من هم شبان بودم
تمام روز و شب زلف خدا را شانه می‌کردم
نه از ترس خدا، از ترس این مردم به محرابم
اگر می‌شد همه محراب را میخانه می‌کردم
علیرضا قزوه

حسین پناهی, سهراب سپهری, شعرهای کوتاه

وقتی تو گریه می‌کنی، ای دوست در دلم
انگار که ابرهای جهان گریه می‌کنند
حسین منزوی

حسین پناهی, سهراب سپهری, شعرهای کوتاه

بگو هر آنچه دلت خواست را به حضرت عشق
چرا که سنگ صبور است و محرم راز است
ولی بدان که شکار عقاب خواهد شد
کبوتری که زیادی بلند پرواز است
سعید بیابانکی



روز عشاق: ولنتاین یا سپندارمذگان؟!!

۲۵ بهمن ماه (ولنتاین) را به عشقمان تبریک بگوییم یا ۲۹ بهمن ماه (سپندارمذگان) را؟
سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد
وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که
روز عشق فرنگی (ولنتاین)
و
روز عشق ایران باستان (سپندارمذگان) 
به فاصله ی چهار روز از هم قرار دارند





چند سالی است که ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک ، شکلات و … در کشورمان باب شده است . اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است، فقط می دانند که در این روز باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند.

ولنتاین چیست؟در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس ، عقاید عجیبی داشت، از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد؛ از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان نداشت. اما کشیشی به نام والنتیوس (ولنتاین)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبر دار می شود و دستور می دهد که ولنتاین را به زندان بیاندازند. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق با قلبی عاشق اعدام می شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق.

اما متاسفانه و با کمال تعجب، ایرانیان ِ امروز،
با بیش از چهارهزارو پانصد سال تمدن،
برگزاری جشنها و مناسبتهای بیگانه را نشانه ی تمدن و فخر می دانند!

همه اسم "ولنتاین" را شنیده اند و مراسم آن را مانند سایر بیگانگان بجا می آورند،
ولی تا به حال اسم "سپندارمذگان" به گوششان هم نخورده است .

"سپندارمذگان" چیست؟


در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، یعنی حدودا دوهزار سال پیش از تولد ولنتاین، میان آریائیان روزی موسوم به روز عشق (سپندارمذگان یا اسفندارمذگان) بوده است.
این روز در تقویم زرتشتی مصادف است با پنجم اسفند ماه و در تقویم جدید ایرانی، که شش ماه اول سال سی و یک روز حساب میشود، شش روز به جلو آمده و دقیقا مصادف میشود با ۲۹ بهمن، یعنی چهار روز پس از روز ولنتاین فرنگی.
زرتشیان جشن سپندارمذ (سپندارمذگان – روز زن و روز زمین) را هرساله در پنجم اسفند ماه برگزار میکنند.



در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می‌‌کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند.
به‌عنوان مثال روز اول «روز اهورامزدا»،
روز دوم، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است،
روز سوم اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است،
روز چهارم شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است
و
روز پنجم «سپندارمذ» بوده است.


"سپندارمذ" لقب ملی زمین است یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ ایران باستان "سپندارمذ" را به‌عنوان نماد عشق می‌‌پنداشتند.
پسوند "گان" هم به معنی "جشن" است، و در نتیجه "سپندارمذگان" به معنی "جشن سپندارمذ" (جشن روز زن و زمین) است.
در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می‌‌شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می‌‌شد، جشنی ترتیب می‌‌دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلاً شانزدهمین روز هر ماه "مهر" نام داشت که در ماه مهر، «مهرگان» لقب می‌‌گرفت.
همین طور روز پنجم هر ماه "سپندارمذ" یا "اسفندارمذ" نام داشت که در ماه دوازدهم سال که آن هم "اسفندارمذ" نام داشت، جشنی با همین عنوان می‌‌گرفتند.
"سپندارمذگان" جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌‌کردند.
در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌‌کردند. جشن "سپندارمذگان" یا "اسفندگان"، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده است.




در باور ایرانى مرد داراى قدرت مردانگى و تفکر و خردورزى بیشترى است، در برابر آن زن نیز داراى مهر ورزى، عشق پاک، پاکدامنى و از خودگذشتگى فراوان ترى است که هر یک از این دو به تنهایى راه به جایى نبرده و حتى روند پویایى گیتى را هم به ایستایى مى کشانند.
اگر مردان بدنه هواپیماى خوشبختى اند، زنان موتور آن اند که پیکره بى موتور و موتور بى بدنه هیچ کدام به تنهایى به اوج سعادت نمى رسند بلکه ذره اى حرکت و جنبش هم برایشان ناممکن است.
اشوزرتشت خوشبختى بشر را وابسته به میزان دانش و خرد انسان مى داند نه جنسیت و قومیت و رنگ و نژاد و از دیدگاه وى همه انسان ها _ همه زنان و مردان _ داراى حقوق برابرند. او دختران را در گزینش همسر آزاد شمرده و عشق پاک و دانش نیک را دو معیار اصلى مى داند و خوشبختى همسران جوان را در زندگى زناشویى در این مى داند که هر یک بکوشند تا در راستى از دیگرى پیشى جویند.
ملت ایران از جمله ملت هایی است که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به مناسبت های گوناگون جشن می‌‌گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می‌‌گذرانده اند. این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگی، خلق و خوی، فلسفه حیات و کلاً جهان‌بینی ایرانیان باستان است.





شاید هنوز دیر نشده باشد که روز عشق را از 25 بهمن (ولنتاین) به 29 بهمن (سپندارمذگان ایرانیان باستان) منتقل کنیم

این ایمیل را به تمام ایرانیانی که می شناسید بفرستید

ندانی که ایران نشست   منست    

جهان سر به سر  زیر  دست ِ منست

هنر   نزد  ایرانیان  است و  بـــس   

ندادند   شـیر    ژیان     را    بکــس

همه   یکدلانند   یـزدان   شناس     

بـه   نیکـی  ندارنـد  از  بـد   هـراس

دریغ است ایـران که ویـران شــود        

کنام     پلنگان   و  شیران    شــود