پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....
پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....

یوتیوب تی وی وارد میدان می‌شود


یوتیوب تی‌وی(YouTube TV) بالاخره رسید. یوتیوب تی‌وی پتانسیل بالایی در تغییر گرایش‌های تلویزیونی خواهد داشت. یوتیوب تی‌وی عملکردی مشابه تلویزیون‌های کابلی دارد البته با این تفاوت که افراد می‌توانند شبکه‌های مورد علاقه خود را از طریق اینترنت و بدون نیاز به کابل و تلویزیون تماشا کنند. این سرویس که از امروز کار خود را در چندین شهر مختلف آغاز کرده، بیش از ۴۰ شبکه سرگرمی، اخبار و ورزش را با پرداخت ۳۵ دلار ماهانه در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. البته این سرویس فعلا کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما احتمال می‌رود به زودی بینندگان تلویزیونی را شگفت‌زده کند و البته تبلیغ‌کنندگان هم علاقه خود را به تبلیغ در این سرویس نشان داده‌اند.  گوگل (شرکت مادر یوتیوب) معتقد است که می‌تواند افراد زیادی که علاقه‌ای به پرداخت اشتراک ماهاته برای تماشای شبکه‌های تلویزیون ندارند را به راحتی جذب سرویس خود کند. کلی مریمن معاون ارشد یوتیوب  می‌گوید: افراد زیادی هستند که به تلویزیون‌های کابلی علاقه ندارند. این افراد دوست دارند برنامه های تلویزیونی را بر روی دستگاه‌های خود و بدون نیاز به کابل تماشا کنند. شرکت‌هایی وجود دارند که چنین سرویس های مشابهی را ارائه می‌دهند اما باز هم به طور کامل از اتصال کابلی به تلویزیون بی‌نیاز نیستند.

یوتیوب با ورود به دنیای تلویزیون نام و اعتبار خود را به این عرصه هم وارد می‌کند. از آنجایی که وب‌سایت یوتیوب بیش از ۱ میلیارد بازدید کننده دارد، تبدیل بخش کوچکی از این بازدید کنندگان به تماشاگران تلویزیونی هم یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. اما برای رسیدن به اهداف آرمانی و عرضه اندام به عنوان یک شبکه تلویزینی تمام عیار، اقدامات مهمی هستند که باید به آنها جامه عمل پوشانید.

بزرگترین نام

یوتیوب تقریبا در عرصه تلوبزیون اینترنتی رقیبی ندارد. در حال حاضر سرویس  Vue پلی‌استیشن، سرویسDirectTV شرکت AT&T در حال تلاش برای جذب بینندگان هستند و به‌ زودی سرویس Hulu هم به این عرصه وارد خواهد شد. اما هیچکدام از این سرویس‌ها موفقیت چندانی کسب نکرده‌اند. سرویس  Sling TVکه بیشترین محبوبیت در این بخش را دارد، حدود ۱ میلیون مشترک دارد و این یعنی یوتیوب شانس بالایی برای به‌دست آوردن سهم بزرگی از بازار در این بخش را دارد و همچنین یک ویژگی بسیار مثبت برای کاربران یوتیوب وجود دارد، کاربرانی که اپلیکیشن یوتیوب را قبلا بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اند می‌توانند از این سرویس به راحتی استفاده کنند.

زمانی که سرویس یوتیوب اقدامات لازم جهت ارائه خدمات تمام و کمال در بخش تلویزینی را اجرایی کند، تماشای تلویزیون بسیار جذاب‌تر خواهد شد. با نگاه عمیق‌تر می‌توانیم تفاوت‌های محتوایی مهم این سرویس با تلویزیون‌های کابلی مانند نتفلیکس راببینیم. در ضمن از این سرویس جدید یوتیوب بر روی گوشی مدل پیکسل شرکت گوگل استفاده کردیم که نتایجی کلی به‌دست آمده پس از استفاده از این برنامه بسیار لذت بخش بود البته در بعضی موارد هم کمی ناامید کننده عمل می‌کرد. برای مثال تماشای برنامه‌های ورزشی NFL در این برنامه امکان‌ پذیر نبود چون حق پخش این برنامه به‌صورت انحصاری به شرکت Verizon تعلق دارد. اما می‌توانید  بازیهای زنده که در وب قابل تماشا هستند را به راحتی بر روی یوتیوب تی‌وی تماشا کنید. امکان تماشای بازی‌های تیم محبوب مخاطبان به نحوه عقد قرارداد یوتیوب با رسانه‌های محلی و مناطقی که امکان پخش این برنامه‌ها وجود دارد، بستگی دارد.

اما همین مسئله نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت: جداسازی مناطق. در حال حاضر کاربران می‌توانند در لس‌آنجلس، نیویورک، فیلادلفیا، شیکاگو و سان‌فرانسیسکو از یوتیوب تی‌وی استفاده کنند. اما فعلا تعداد شبکه‌هایی که می‌توانید با پرداخت 35 دلار ماهانه تماشا کنید قابل حدس نیستند چرا که حق پخش یا امکان تماشای شبکه‌ها در ایالات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. البته یوتیوب تی‌وی با شبکه‌های مهمی همچون ABC, CBS, FOX, NBC و ESPN قرارداد بسته، با این وجود در این میان جای خالی چند شبکه مهم دیگر از جمله CNN وHGTV احساس می‌شود.

در حال حاضر یوتیوب تی‌وی به اندازه تلویزیون‌های کابلی برنامه‌های مختلفی ندارد اما برای افرادی که تنها به دنبال یافتن برنامه‌ای سرگرم کننده برای تماشا هستند، مطمئنان یوتیوب تی‌وی آنها را ناامید نخواهد کرد و می‌توانند فیلم‌های مختلف و برنامه‌های انحصاری یوتیوب را تماشا کنند و از آن لذت ببرند، پس شکی نیست که بالاخره برنامه‌ای جذاب برای تماشا پیدا خواهید کرد. تنها مسئله‌ای که خیلی واضح نیست، این است که آیا این برنامه‌ها آنقدر جذاب هستند که حاضر باشید ماهانه 35 دلار برای آنها پرداخت کنید و این سرویس را به تلویزیون کابلی ترجبح دهید یا خیر.

تجارت تلویزیونی جدید

ناگفته نماند که پرداخت ماهیانه 35 دلار در مقایسه با 100 دلاری که ماهانه برای تلویزیون کابلی پرداخت می‌کنید خیلی ارزان‌تر است. یوتیوب هیچوقت تعداد مشترکین سرویس قرمز (Red Service) که ماهانه 10 دلار برای این سرویس پرداخت می‌کنند را اعلام نکرده است و احتمالا دلیل آن بالا نبودن تعداد مشترکین این سرویس باشد. در سرویس قرمز یوتیوب، ویدئوها بدون نمایش تبلیغات مزاحم برای کاربران پخش می‌شوند. معاون ارشد یوتیوب می‌گوید: " مردم برای سرویسی که می‌توانند آن را به صورت رایگان هم ببینند، به سختی پولی پرداخت می‌کنند." با این وجود سرویس یوتیوب تی‌وی برنامه‌های سرگرم کننده، برنامه‌های ورزشی و اخبار را به کاربران ارائه می‌دهد که البته برای تماشای آنها از طریق تلویزیون‌های کابلی هم بایستی هزینه اشتراک ماهانه پرداخت کرد.

یوتیوب هنوز چگونگی پخش این برنامه‌ها با چنین هزینه پایینی (35 دلار) را اعلام نکرده و هنوز چگونگی تقسیم درآمد بین این شرکت و شبکه‌های پخش کننده این برنامه‌ها و تهیه‌کنندگان آنها مشخص نشده است. اما به راحتی می‌توان تصور کرد که شرکت گوگل چه سرمایه عظیمی را صرف راه‌اندازی این سرویس و کسب درآمد از آن در بلند مدت کرده است.

تبلیغات در یوتیوب تی‌وی کاملا مشابه تبلیقات برنامه‌های تلویزینی کابلی خواهد بود اما شرکت گفته که در آینده شیوه تبلیغاتی جدیدی را ابداع خواهد کرد. احتمال می‌رود که شرکت گوگل از اطلاعات نتایج جستجوی کاربران در موتور جستجوی گوگل، اطلاعات جی‌پی‌اس، و سیستم عامل اندروید کاربران جهت نمایش تبلیغات متناسب با سلیقه آنها در یوتیوب تی‌وی استفاده خواهد کرد. تام دنفورد مدیر ارشد استراتژی‌های بازاریابی شرکت ID Comms در این باره می‌گوید: "استفاده از این داده‌ها در تبلیغ و تولید محصولات به طور تخصصی‌تر کمک شایانی  خواهد کرد".

در کل یوتیوب تی‌وی توانایی خلق محتواهای رسانه‌ جمعی بیشتری دارد و می‌تواند در آینده تبلیغ کنندگان بیشتری را جذب کند. کلید انجام این کار این است که یوتیوب تی‌وی برعکس وبسایت یوتیوب و دیگر سرویس‌های اشتراک‌گذاری و پخش ویدیو، برنامه‌های تلویزیونی را به صورت مستقیم و زنده به مخاطبان ارائه کند، دقیقا همانند کاری که تلویزیون‌های کابلی انجام می‌دهند. تابه‌حال هیچ شرکت یا سرویس اینترنتی موفق به انجام این کار نشده است. بنابراین با توجه به قدرت گوگل، سرویس یوتیوب تی‌وی می‌تواند به اولین و بزرگترین مرجعی که افراد برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی به آن رجوع می‌کنند، تبدیل شود.

به عبارت دیگر، یوتیوب تی‌وی توانایی و پتانسیل هدف‌گیری فردی و کلی افراد در بخش تبلیغات را دارد و این تونایی باعث افزایش موفقیت روزافزون یوتیوب در آینده خواهد شد. شاید یوتیوب در حال حاضر کمی ضعیف عمل کند اما این مسئله فعلا اهمیت چندانی ندارد چون شکی نیست که این ضعف در آینده نزدیک برطرف خواهد شد. یوتیوب به دنبال ایفای نقش در دراز مدت است و این تنها آغاز یک ماجرای طولانی برای یوتیوب و یوتیوب‌ تی‌وی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.