پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....
پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....

تمهیدات پولی و بانکی بانک مرکزی در آستانه سال جدید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: نشر اسکناس نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در حال حاضر قرار است اسکناس های نو در بانک ها 700 میلیارد تومان در تهران و 900میلیارد تومان در شهرستان ها توزیع شود. ترکیبات و نوع اسکناس و حجم آن نسبت به سال گذشته با توجه به نیاز کشور توزیع می شود. وی گفت: در حال حاضر تراکنش بالای 160 هزار تا را در دستگاه های کارت خوان شاهد هستیم که پیش بینی می شود به 200 هزارتا در روز افزایش یابد. 
تیتر امشب/ تمهیدات پولی و بانکی بانک مرکزی در آستانه سال جدید 
حکیمی افزود: با توجه به ضریب تراکنش مثبت نسبت به سال قبل قطع شبکه کمتر شده است و درصدد هستیم که کمتر نیز شود. وی گفت: از جمله تمهیداتی که در این زمینه انجام گرفته است، ارتقا زیرساخت هاست چون در گذشته این کار با مشکل ممکن بود که ساعت ها وقفه در یک بانک ادامه یابد و این به بانک های دیگر نیز می رسید که امروز فرایند بسیاری از کارها در بانک ها بهتر شده است. 
  
وی در ادامه افزود: از 20 اسفند تا 15 فروردین مانند سال قبل دریافتی از برخی عابر بانکها را از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان با توجه به اعلام آمادگی بانک ها افزایش خواهد بود که البته این کار برای بانک ها اجبار نیست چون ممکن است مشکلی در فرایند پول رسانی و پرداخت ها پیش بیاید اما بیشتر بانکها راغب این کار هستند. 
  
وی در ادامه افزود: در یکی دو سال گذشته بانک مرکزی دخالتی در تنظیم سکه در بازار نداشته است اما طبق سالهای گذشته ممکن است از طریق بانک  کارگشایی سکه را کنترل کند تا حباب در بازار ایجاد نشود وبه مشکل نخوریم. وی گفت: یکی از سامانه هایی که در ح ضور رئیس جمهور رونمایی شد سامانه وجه  نقد بود که با دقت  کافی نشان می دهد کجا پول زیاد است کجا کم است و این به ما کمک می کند در ایام عید نوروز از طریق این کار شهرهای توریست پذیر را کنترل کنیم تا مشکل پرداخت در خودپردازها را نداشته باشیم.   حکیمی گفت : هرکدام از بانک ها در 6 روز تعطیل رسمی، برای انجام امر بانکی، تعدادی شعب کشیک در نظرمی گیرند و این شعب کشیک را معرفی می کنند تا مردم از این شعب استفاده کنند.   
  
وی افزود: دو سال است که پرداخت های اینترنتی انجام می شود و این پرداخت ها در زیر مجموعه شاپرک هستند. تمام ادرس ها به شاپرک دات کام ختم می شود. قسمت شاپرک به عنوان قسمت اصلی آدرس مهم است که باید باشد. اطلاعات کارت نباید به هیچ عنوان وارد شود. 
  
 وی در ادامه گفت: در صورتیکه ابزارهای الکترونیکی با مشکل مواجه شوند این کار انجام می شود . در حال حاضر سیاست این کار برای ورود چک پول 200 هزارتومانی برای ورود به بازار وجود ندارد. در حال حاضر با مجلس شورای اسلامی در حال کار هستیم که ارائه خدمات چک های الکترونیکی بجای چک های معمولی انجام شود. 
  
حکیمی در ادامه گفت: منظور از چک الکترونیکی این است که فرض کنیم گوشی تلفن همراه وارد app بانک می شوید که صفحه شبیه چک دیده می شود که مبلغ وارد می شود مانند چک های معمولی وارد می شود که امضا در پایگاه های الکترونیکی ثبت شده است که محتوای چک و عدد ها ذخیره می شود. وقتی چک را امضا کردیم از طریق بانک وارد اپلیکیشن می شویم و به حساب د یگر خودمان انتقال می دهیم یا اینکه از طریق اپلیکیشنی که در موبایل داریم می توانیم این مبلغ را به  حساب شخص دیگر انتقال دهیم. در اپلیکیشن چون اطلاعات را از بانک می گیرد خط خوردگی ها و دستخوردگی ها از بین می رود. موقعی که چک را دریافت کردیم و متوجه شدیم که می توانیم چک را وصول کنیم زنجیره چک نویسی ها در چک الکترونیکی مشخص است و پیگیری قضایی این موارد بسیار راحت تر است. برای دریافت مبلغ چک دیگر نیاز نیست به بانک مراجعه کنیم چون هم می توان چک را به حساب خود هم به حساب شخص ثالث واریز کنیم. در چک الکترونیکی فاصله نقد شدن چک بسیار کوتاه تر خواهد بود چون مراحل چک های عادی را نخواهد داشت که این کار در سال آینده انجام خواهد شد. 
 در چک های کاغذی اندازه، رنگ یکسان سازی خواهد شد ویژگی دیگر این است که امکان خواباندن چک به حساب از طریق خودپرداز نیز امکان پذیر خواهد شد. همچنین اگز شماره رمز روی چک را به سامانه بانک مرکزی پیامک کنیم از اینکه آیا شخص صادر کننده چک ، چک برگشتی داشته است یانه اطلاع پیدا می کنیم. 
 
وی افزود:  امضای الکترونیکی روی سیم کارت ذخیره می شود . دولایه فعال سازی وجود دارد و اگر احتمالا گوشی گم یا دزدیده شود اگر دو رمز دو لایه امنیتی را نداشته باشد امکان ا ستفاده از امضای الکترونیکی وجود نخواهد داشت. امکان پرداخت تلفن به تلفن یا موبایل به موبایل نیز برنامه ریزی شده است که دیگر از رمز کارت استفاده نشود و فقط از شماره تلفن همراه و رمز دوم استفاده شود که هم در وقت صرفه جویی می شود هم ضریب پرداخت را بالا می برد . 
 یکی از خدمات در پرداخت همراه مجازی سازی کارت ها روی گوشی همراه است که روی گوشی شبیه سازی می شود که کارت خوان های فروشگاهها این امکان را دارد و فقط لازم است گوشی را به دستگاه نزدیک کنیم که اطلاعات وارد دستگاه کارت خوان می شود. از بانک خودتان باید نرم افزار را بخواهید که مجازی سازی را انجام دهند. این کار به این خاطر است که از استفاده کارت های زیاد در کیف پول جلوگیری شود و هم اینکه شاید کیف پول همیشه همراه نباشد ولی گوشی تلفن همراه همیشه همراه مردم است. 
  
تیتر امشب/ تمهیدات پولی و بانکی بانک مرکزی در آستانه سال جدید
محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد تامین اجتماعی در ارتباط تلفنی گفت : عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی از سه شنبه هفته آینده 17 اسفند ماه به مدت یک هفته پرداخت خواهد شد و اولویت پرداخت بر اساس ترتیب حروف الفبایی خواهد بود. بلافاصله هم حقوق اسفند پرداخت خواهد شد که از محل منابع تامین اجتماعی پرداخت می شود.وی مبلغ عیدی را 770 هزار و 500 تومان اعلام کرد. 
 
زدا افزود: قرار است سازمان تامین اجتماعی تا آخر سال تمام بدهی و معوقات خود را به بیمارستانها و مرکز درمانی و دانشگاهی پرداخت کند. 
تیتر امشب/ تمهیدات پولی و بانکی بانک مرکزی در آستانه سال جدید
ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار وزارت کار نیز گفت: میزان عیدی کارگران شاغل به اندازه دو ماه حقوق است که حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان می شود و شامل کلیه بیمه شدگان تامین اجتماعی می شود. مهمترین عامل نظارت بر این موارد هم،  مراجع حل اختلاف هستند. 


تیتر امشب/ تمهیدات پولی و بانکی بانک مرکزی در آستانه سال جدید 
  
رشیدی مدیر فرهنگی صندوق بازنشتگی در ارتباط تلفنی درباره زمان پرداخت عیدی بازنشستگان کشوری گفت: عیدی این گروه از بازنشستگان همراه با حقوق بهمن پرداخت شد. دولت در پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان کمک کرد که این کار به موقع و همراه با حقوق بهمن پرداخت شود. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.