پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....
پرشین نیوز 2

پرشین نیوز 2

کلکسیون اخبار روز سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، فناوری اطلاعات و ....

حقایقی درباره هواپیماها


از عمر مسافرت با هواپیما چیزی بیش از صدسال می‌گذرد و این امکان فوق‌العاده خیلی زود به محبوبیت بسیاری بالایی در بین انسان‌ها رسیده است. بر اساس اعلام یاتا ( انجمن بین‌المللی حمل ونقل هوایی ) امسال نزدیک به ۴ میلیارد نفر با هواپیماهای تجاری مسافرت خواهند کرد که ان تعداد در طی ۱۲ سال اخیر دوبرابر شده است. این رشد نشان دهنده آن است که انسان‌ها به هواپیماهای بیشتری نیاز دارند.   اما چه تعداد هواپیما در جهان داریم؟

این پرسش به ظاهر ساده پاسخ ساده‌ای ندارد. اما بر اساس اعلام  Ascend که تحلیل‌گر صنعت هوایی است حدود ۲۳ هزارو ۶۰۰ هواپیما ( شامل هواپیماهای مسافربری و کارگو ) در جهان وجود دارد. اما یک تخمین دیگر توسط airliner.net همه هواپیماهای تجاری و نظامی ( و نه هواپیماهای سبک ) را چیزی حدود ۳۹ هزار می‌داند. در همین حال در کل تاریخ صنعت هوایی نیز در مجموع ۱۵۰ هزار هواپیما داشته‌ایم. 

چه تعداد نیاز داریم؟

خیلی اما همین هم کافی نیست. بر اساس اعلام ایکائو اندازه شبکه حمل و نقل هر ۱۵ سال دوبرابر شده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۳۰ نیز دوبرابر شود. 

بوئینگ یکی از سازندگان بزرگ هواپیما با این نظر موافق است و می‌گوید که نیاز به ۳۹ هزارو ۶۲۰ هواپیما طی ۲۰ سال آینده وجود خواهد داشت پس به این ترتیب تا سال ۲۰۳۷ تعداد ۶۳ هزارو ۲۲۰ هواپیما در جهان وجود خواهد داشت و این البته شامل آن‌ها که از کار افتاده‌اند نمی‌شود. 

 

عکس: نمای هوایی از فرودگاه Hartsfield-Jackson Atlanta در ایالت جورجیا ، شلوغ‌ترین فرودگاه جهان 

کجا آن‌ها را خواهد ساخت؟

بخش اصلی ‌انها توسط بوئینگ و ایرباس ساخته خواهند شد که هر دو از بزرگترین سازندگان هواپیما در جهانند. در آمد بوئینگ در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار و درآمد ایرباس در همین زمان ۸۱ میلیارد دلار بوده است. 

هر دو شرکت در زمینه ساخت و فروش هواپیما به شدت با هم رقابت دارند. در سال ۲۰۱۶ شرکت ایرباس ۶۸۸ هواپیما تحویل مشتریانش داد و بوئینگ نیز ۷۴۸ هواپیما. ایرباس همین امروز سفارش ساخت حدود ۱۷ هزارهواپیما را پیش روی خود دارد و بوئینگ نیز ۵هزارو ۶۹۵ هواپیما. 

محبوب‌ترین مدل هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است که تاکنون بیش از ۹ هزار هواپیما از این مدل از سال ۱۹۶۷ تاکنون ساخته شده است . در سمت ایرباس محبوبیت از آن خانواده A320 است که تاکنون ۷۴۰۰ هواپیما از ۱۹۸۸ تاکنون با این مدل ساخته شده است. این دو مدل بیشترین تعداد هواپیمای ساخته شده در کل تاریخ هوانوردی را به خود اختصاص دادند و در رتبه سوم بوئینگ ۷۷۷ قرار دارد. 

کی بیشترین هواپیما را دارد؟

امریکن ایرلاین با داشتن ۱۷۸۹ هواپیما بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. البته پنج شرکت اول در این زمینه هم در آمریکا هستند و رایان ایر با ۳۶۳ هواپیما در مقام دهم است. 

 

از بوئینگ ۷۳۷ بیش از ۹ هزار هواپیما ساخته شده است

در یک زمان چند هواپیما روی هوا هستند؟

بر اساس اعلام FlightRadar24 که اطلاعات تمام هواپیماها و مسیرهای آنان را درجهان رصد می‌کند بستگی به زمان روز و سال دارد. مثلا جمعه‌ها بعد از ظهر بین ۲ بعد از ظهر تا ۴ بعد از ظهر (‌به وقت UTC )‌در ماه جولای یا آگوست چیزی حدود ۱۶ هزارهواپیما در هوا هستند. همین زمان در ماه ژانویه عدد۱۳ هزارهواپیما را نشان می‌دهد. 

چند هواپیما ناپدید شده‌اند؟

بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۵ هواپیما بدون برجا گذاشتن اثری ناپدید شده‌اند. ۲۶ تای آنها هواپیماهای مسافربری بودند. از آن میان ۵۹ هواپیما در دیا و ۲۶ هواپیما روی خشکی ناپدید شده‌اند. 

مثال مشهور در این زمینه هواپیمای مالزیایی با شماره پرواز ۳۷۰ است که یک ماه قبل گفته شد بخشی از آن پیدا شده آن هم بعد از ۳ سال بی خبری. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.